یک سال از عرضه کراساوور جدید و اقتصادی مدیران خودرو نگذشته که این شرکت تصمیم به توقف تولید X۲۲ Pro گرفته است. اما تکلیف مشتریانی که در مرحله دوم سامانه یکپارچه برای این خودرو ثبتنام کردند چه خواهد شد؟...
توقف تولید X۲۲ Pro خبری بود که اغلب خریداران این خودرو طی روزهای گذشته از سوی مدیران خودرو دریافت کردهاند. کراساوور چینی امویام X۲۲ Pro دنده اتوماتیک از سال ۱۴۰۱ توسط این شرکت به بازار ایران معرفی شد و همانطور که از نام آن پیداست، یک نسخه فیسلیفت از X۲۲ قبلی محسوب میشود. این کراساوور به دلیل قیمت مناسبی که داشت، پس از معرفی به یکی از پرفروشترین محصولات مدیران خودرو تبدیل شد. توقف تولید X۲۲ Pro دندهاتومات کلید خورد! خبر عجیب و شوکهکننده این است که پس از فروش نسبتا بالا از امویام X۲۲ Pro در مرحله دوم سامانه یکپارچه، مدیران خودرو به یکباره تصمیم به توقف تولید X۲۲ Pro در نسخه دنده اتوماتیک گرفته است. شرایط طوری شده که علاوهبر تحویلیهای زمستان سال جاری، حتی دعوتنامه مشتریان با موعد تحویل پاییز هم ارسال نشده؛ درحالی که باید حداقل چند هفته پیش از تحویل خودرو، دعوتنامه مربوطه ارسال شود. تکلیف خریداران X۲۲ Pro چیست؟ بر اساس اعلام شرکت مدیران خودرو، آن دسته از مشتریانی که این خودرو را خریداری کردند، دو راه پیش روی آنان قرار میگیرد. این مشتریان میتوانند کراساوور X۲۲ ساده را انتخاب کنند که همان نسخه قدیمیX۲۲ Pro محسوب میشود که قیمت پایینتری نیز دارد، یا اینکه محصول خریداری شده را به امویام X۳۳ کراس (جدیدترین محصول این شرکت) تبدیل کنند. گویا در بندهای قرارداد فروش این خودرو نیز صراحتاً به این مورد اشاره شده که درصورت عدم توانایی در تأمین خودروی خریداری شده توسط شرکت، مدیران خودرو میتواند طرح تبدیل برای محصول مورد نظر اما چرا مدیران خودرو دست به چنین اقدامی زد؟ پیگیریهای صورت گرفته از سوی تجارتنیوز به جوابی دقیق و قانعکننده نرسید؛ اما آنطور که معلوم است، مدیران خودرو احتمالاً قصد دارد تا مشتریان را به سوی خرید خودروی گرانتر (X۳۳ کراس) سوق دهد. زیرا زمانی که نسخه قدیمیتر X۲۲ درحال تولید است، دلیل موجه و قانعکنندهای برای توقف تولید مدل جدید نیست. مشخصات و قیمت امویام X۳۳ کراس X۳۳ کراس از همان پیشرانه X۲۲ Pro استفاده میکند و از لحاظ مشخصات فنی، تغییرات آنچنانی با خودروی قبلی ندارد. پیشرانه سه سیلندر با حجم یک لیتر توربوشارژ که قادر به تولید ۱۰۲ اسببخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور است. قدرت تولید شده به کمک گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی به چرخهای جلو منتقل میشود. گذشته از اینکه پیشرانه فوق برای خودرویی با این ابعاد، بسیار ضعیف بوده و غیرقابل قبول است، از لحاظ ظاهری نسخه فیسلیفت خودروی X۲۲ Pro محسوب میشود که در نمای ظاهری، بهبود قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی دارد. از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی، این خودرو در رده بالاتری نسبت به X۲۲ Pro قرار دارد. این خودرو دارای امکاناتی همچون کلاستر هفت اینچ و مالتیمدیای ۱۰.۲۵ اینچی، کنترل کشش و پایداری، چهار کیسههوا، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور نور و باران، سانروف، دوربین دندهعقب و ورود و استارت بدون کلید است. به گزارش تجارتنیوز، قیمت امویام X۳۳ کراس در نسخه دنده دستی، ۸۵۰ میلیون و در نسخه دنده اتومات ۹۴۱ میلیون تومان توسط شرکت مدیران خودرو اعلام شد. اما همانطور که قبلاً نیز اشاره شد، توقف تولید X۲۲ Pro زمانی که تولید و عرضه نسخه قدیمیتر آن، یعنی X۲۲ معمولی ادامه دارد، معقول نیست.